Čtenářská dílna

11.12.2017

Ve čtvrtek 7.11. odjelo přes 90 žáků druhého stupně do Norimberku. V 8. ročníku jsme využili příležitost, že ve škole bude menší počet žáků, abychom si vyzkoušeli projekt Čtenářská dílna.

Porozumění čtenému textu, vysuzování podstatných informací z psaného textu, pozorné a soustředěné čtení, všechny tyto dovednosti označujeme termínem čtenářská gramotnost. Úroveň čtenářských dovedností ověřují mezinárodní srovnávací testy, ale i jednotné přijímací zkoušky na střední školy, protože umění číst je klíčovou dovedností. Jednou z cest, jak čtenářskou gramotnost u žáků rozvíjet, jsou čtenářské dílny.

Jakkoliv to zní zvláštně, podstatou čtenářské dílny je, že si žáci vedle sebe v jeden čas čtou každý svou knihu. Tato situace není tak nepřirozená, jak by se mohlo zdát, často si vedle sebe  čtou lidé ve vlaku nebo v metru, ale i doma před spaním... Každý žák si ve čtvrtek přinesl do školy svou knihu, nejlépe tu, kterou měl právě rozečtenou.  Žáci přinesli knížky pro dospívající dívky, historické romány, pověsti z Prahy i tolik oblíbené příběhy poseroutkovy. Asi 30 minut jsme si četli, každý ve své knize. Ve zbývající čtvrthodině žáci vypracovali k přečtenému úryvku pět otázek.

V následující hodině si žáci mezi sebou knihy vyměnili - každý měl nyní v ruce knihu svého kamaráda a list s otázkami, které měl po pečlivém přečtení požadovaných stránek vyplnit. Vše se opakovalo ještě ve třetí hodině. V závěrečném společném hodnocení jsme si předčítali ukázky, které nás zaujaly, a žáci si vzájemně opravovali odpovědi.

Shodli jsme se na tom, že se čtenářská dílna povedla. Žáci ocenili, že si u čtení odpočinuli, líbilo se jim, že poznali knížky, které čtou jejich kamarádi, bavilo je tvořit otázky a opravovat je, nad některými otázkami se zasmáli.

Realizovat tento projekt v rámci běžné výuky není úplně snadné, v hodinách českého jazyka máme dost práce, zkusíme vymyslet, v jaké podobě se k projektu vrátíme.

Zina Nejedlá