Zpravodajství v různých typech médií - projektový den 9. B

11.4.2016

Projekt, který proběhl 7. 4. 2016, byl zaměřen na mediální výchovu. Žáci pracovali jak s tištěnou podobou zpráv, tak s jejich audiovizuální podobou. Žáci hledali autora zpráv, vyvozovali rozdíl mezi zprávou a komentářem, pojmenovávali formy manipulativních principů.

Analyzovali výběr zpráv, zkoumali titulky zpráv, definovali funkci moderátora televizního zpravodajství, diskutovali o roli médií ve společnosti, analyzovali bulvár a seriózní tisk, vyvozovali pozitivní principy v tvorbě zpráv a zezábavňující principy. Součástí projektu byla i tvorba A3 plakátů, na nichž jednu polovinu zaujímají zprávy bulvární, druhou zprávy seriózního tisku. O principech bulváru a seriózního tisku se tak mohli přesvědčit i vizuálně.

Nejvíce úspěchu měla kreativní část. Žáci byli rozděleni do dvou skupin - skupina soukromé televize a veřejnoprávní - a jejich úkolem bylo vytvořit vlastní zpravodajskou relaci. Žáci tak mohli aplikovat poznatky, které nasbírali sledováním jednotlivých relací, při vlastní tvorbě. Při práci na zpravodajské relaci prokázaly obě skupiny, že jim práce v týmu vyhovuje, v obou týmech byli schopni si práci rozdělit a včas odevzdat kvalitní produkt - vlastní zpravodajskou relaci.
Celý projekt měl jeden hlavní cíl. Pozorováním zpráv a jejich zevrubnou analýzou vést žáky ke kritickému vnímání mediálních sdělení a k uvědomování si, že mediální realita nemusí a ani nemůže kopírovat skutečný svět, ale žije si z velké části svým životem.

Za 9. B Zina Nejedlá