Všeználek
motivační program pro předškolní děti
„Každé dítě je osobnost.“
Charakteristika programu:
Motivační nástroj ke zvládnutí všech kompetencí, které děti potřebují k dobrému startu školní docházky. Týká se všech oblastí vzdělávání předškoláka. Je určen pro děti v posledním roce roce do MŠ a pro děti s OPŠD.
Anotace:
Základem programu je intenzivnější práce s předškoláky. Během posledního ročníku ve Slunečnici mají děti více cílených aktivit, které ovlivní jejich rozvoj v oblasti tělesné, rozumové, mravní, pracovní, estetické a společenské. Cílem programu je, aby dítě nastupující povinnou školní docházku bylo připravené úspěšně zvládat požadavky a nároky spojené se vstupem do základní školy.
Záměry:
Podpora školní připravenosti a prevence OPŠD.
Cíle:
- Posílit u dětí zájem o učení.
- Získat a procvičit vědomosti, znalosti, dovednosti, poznatky a návyky potřebné pro vstup do ZŠ.
- Zvládnout start školní docházky se zdravým sebevědomím a s jistotou.
Prostředky:
- Skupinové i individuální činnosti ve třídách věnované k procvičování oblastí programu.
- 1 x v týdnu hodinový program s třídní učitelkou - pouze pro předškoláky a děti s OPŠD
- Postupné vyplňování obrázku slunečnice - reflexe
Organizace:
Program s dětmi plní paní učitelky v jednotlivých třídách v rámci všech aktivit integrovaného vzdělávání, v době spánku mladších dětí si předškoláci plní klidové činnosti u stolečků. Jednou týdně se skupina předškoláků schází (v době spánku ostatních dětí) se svou třídní učitelkou v ateliéru (jídelně) MŠ, kde plní úkoly a procvičují znalosti a dovednosti potřebné pro vstu do ZŠ.
Každý předškolák má svoji „slunečnici“, ve které si vždy po splnění aktivity v dané oblasti, vybarví jedno semínko (kolečko ve středu slunečnice). Rodiče mají zpětnou vazbu o pokrocích svého dítěte a děti motivaci k dalším činnostem. Na konci školního roku, po splnění všech aktivit, dostanou děti vybarvenou slunečnici domů i s výpisem všech aktivit, které procvičovaly. Děti, které budou mít OPŠD, dostávají slunečnici až v dalším školním roce.
Každý měsíc jsou rodiče informováni o aktivitách v daných oblastech, které s dětmi procvičujeme. Slunečnice je součástí diagnostického portfolia dítěte. Na dotazy rodičů z oblasti školní připravenosti dětí rády odpovíme, nabídneme rodičům aktivity k procvičování s dětmi.
Průběžně hovoříme s rodiči o výsledcích, o další přípravě dítěte, doporučíme nástup do ZŠ nebo možnost odborné diagnostiky v PPP nebo SPC a následný odklad školní docházky.
Metody hodnocení:
- Pedagogická diagnostika iSophi (ve spolupráci s PPP Step)
- Diagnostika dětí podle knihy – Diagnostika předškoláka
- Pozorování osobního růstu - záznam
- Vybarvování políček v obrázku slunečnice
- Vyplněné didaktické listy
- Portfolio dítěte
Konkretizované očekávané výstupy vychází z pěti vzdělávacích oblastí RVP PV:
- Dítě a jeho tělo
- Dítě a jeho psychika
- Dítě a ten druhý
- Dítě a společnost
- Dítě a svět
- znám své jméno, příjmení, věk, adresu bydliště
- mám znalosti o své nejbližší rodině
- pojmenuji dopravní prostředky, rozliším je podle místa jejich pohybu / ve vzduchu, na zemi, ve vodě /
- zapamatuji si až 5 pojmů, které byly přede mnou vysloveny /sluchová paměť /
- zapamatuji si až 5 pojmů z obrázku / zraková paměť /
- poznám, pojmenuji některá lesní zvířata, zv. ze ZOO, a rozliším několik domácích a hospodářských zvířat a jejich mláďata ( znám jejich základní vlastnosti a užitek)
- pojmenuji části lidského těla a na svém těle ukáži
- poznám a pojmenuji barvy a rozliším jejich odstíny
- správně pojmenuji roční období /jaro, léto, podzim, zima/ a určím 2 –3 typ. znaky
- vyjmenuji názvy dnů v týdnu, správně používám časové pojmy – ráno, poledne, večer
- poznám a pojmenuji základní druhy ovoce a zeleniny
- mechanicky počítám do 10
- chápu číselnou řadu v rozsahu do 6 / poznám více x méně, první poslední… /
- rozeznám a pojmenuji kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník, umím najít tyto tvary na obrázku i v prostoru kolem sebe a umím je porovnat
- chápu prostorové pojmy / vpravo, vlevo, nahoře, dole, uprostřed, za, pod, vedle.. /
- umím rozlišit hlásku na začátku a konci slova
- vytleskám zadané víceslabičné slovo, určím počet slabik
- vytvořím opaky – protiklady a zdrobněliny
- dokážu přednést básničku
- dokážu vyprávět pohádku, určit kladné a záporné hrdiny
- dokážu vyprávět krátký příběh podle obrázků
- vyprávím vlastní zážitek
- samostatně se umyji, učešu, používám záchod, toal. papír, umyji si ruce
- samostatně se obléknu, svléknu včetně rozepínání a zapínání oděvu, složím si a uklidím oblečení, boty a další věci na určené místo
- samostatně se obuji, vyzuji, zavážu tkaničky
- používám správně celý příbor
- držím správně nůžky a stříhám po čáře
- ovládám správné držení tužky ve správném sklonu
- samostatně maluji s barvami / namočím štětec, roztírám barvu… /
- nakreslím lidskou postavu i s detaily
- skládám papír podle pokynů
- zazpívám samostatně písničku
- poznám známé písně podle melodie
- projevuji zdvořilé chování a vystupování / pozdravím, rozloučím se, poprosím, poděkuji… /
- respektuji druhé / neubližuji kamarádům, ale pomáhám, když je potřeba, neposmívám se, umím se dohodnout, půjčuji hračky, rozdělím se, neberu cizí věci, ani je neničím, nelžu, nevykřikuji, nechám druhé domluvit, umím naslouchat, dodržuji dohodnutá pravidla … /
- soustředím se, samostatně splním i náročnější úkol a zhodnotím, co jsem udělal dobře x špatně, dokončím započatou práci
- ovládnu své chování / odložím splnění svých přání, utlumím vztek, zlost… /
- udržuji si pořádek ve svých věcech, uklízím po sobě hračky
- zvládnu chůzi se správným držením těla po šikmé i vyvýšené rovině
- zvládnu chůzi v prostoru mezi překážkami
- zvládnu stoj na jedné noze
- zvládnu výstup i sestup / ribstol… /
- zvládnu běh za vedoucím dítětem ve dvojicích, v zástupu, v kruhu i se změnami směru podle povelu
- zvládnu skoky snožmo s přípravou na odraz, přeskoky nízkých překážek
- zvládnu krok poskočný, cval
- lezu v podporu dřepmo v rovině, vzad, stranou, po třech /jedna paže nebo noha zdvižená /
- manipulace s míčem - vyhazuji míč do výšky a chytám, přihrávám obouruč míč a chytám, házím míč na zem a chytám, házím do dálky horním obloukem a na cíl.
Recyklohraní
Charakteristika programu:
Tento program je připraven a vychází ze Školního recyklačního programu Recyklohraní, aneb Ukliďte si svět, do kterého je naše Mateřská škola přihlášená.
www.recyklohrani.cz
Záměry:
- podpora ekologického vnímání a myšlení
Cíle:
podpora environmentální výchovy v naší MŠ
- Mít povědomí o vlivu člověka na prostředí, ve kterém žijeme - chrana x poškozování.
- Rozvoj vztahu dětí k životnímu prostředí.
- Mít osobní zkušenost a účastnit se třídění a recyklace odpadu, sběru použitých baterií a vysloužilého drobného elektrozařízení, plastových víček.
Očekávané výstupy:
- Má povědomí o významu třídění odpadu a ochrany životního prostředí.
- Všímá si změn a dění v okolí.
- Pomáhá pečovat o okolní prostředí.
- Rozlišuje aktivity, které podporují a naopak poškozují životní prostředí.
Časový rozvrh projektu si každé oddělení přizpůsobí v návaznosti na TVP, zájem dětí a podle potřeby. Projekt je vodítkem k činnostem, které podporují u dětí povědomí o třídění a recyklaci.
Prostředky a harmonogram
- Startuje – Seznámení se s programem - třídit odpad má smysl. Druhy kontejnerů - seznámení s tříděním odpadů ve třídě.
- Plastové láhve – Sběr plastových lahví. Do kterého kontejneru patří plastové láhve? Cvičení s plastovými lahvemi, pracovní list. Hry s víčky od PET lahví. Výrobek z plastové lahve nebo z víček.
- Staré elektrospotřebiče – Kam patří staré elektrospotřebiče? Co jsou vlastně elektrospotřebiče - vyjmenuj. Nakresli elektrospotřebiče, omalovánky elektrospotřebičů. Návrh samolepky: až dosloužím chci do sběrného dvora.
- Recyklace skla – Skleněný zámek - stavby, využití starého skla. Do kterého kontejneru patří sklo? Pracovní list. Pomalování skleničky barvami na sklo. Hry s kuličkami, s korálky.
- Zářivky, žárovky – Kam patří? Proč jsou nebezpečné? Další využití dosloužilých žárovek a zářivek. Počítání zářivek v MŠ. Čtení při svíčkách.
- Recyklace papíru – Kam patří? Do kterého kontejneru? Pracovní list. Využití starého papíru. Výroba nového papíru nebo papírový výrobek. Sběr papíru.
- Nápojové kartony – Kam patří nápojové kartony? Pracovní list. Co nepatří do nádob s nálepkou nápojové kartony? Výroba domina z nápojových kartonů nebo výroba vláčku Recykláčku.
- Směsný odpad – Kam patří směsný odpad? Co je směsný odpad? Den Země - sběr hliníku. Plechovková hra - například hod míčem na plechovky.
- Recyklace baterií – K čemu slouží baterie? Po vybití jsou nebezpečný odpad - proč? Kam patří? Nakresli různé druhy baterií. Výroba krabičky na baterie.
- Vláček Recykláček dojel do cíle – Souhrn znalostí - už umíme třídit odpad. Opakování. Pexeso o odpadech.
Naše knihovnička
Charakteristika programu:
Tento program se zaměřuje na předčtenářskou gramotnost, na znalost lidových pohádek.
Anotace:
Probíhá během celého školního roku, každá p. učitelka si zařazuje pohádky podle svého uvážení a zohlednění programu na oddělení. S jednou lidovou pohádkou se děti seznamují 14 dní podle níže popsaného postupu.
Klíčová slova:
Pohádka, čtení, vyprávění, dramatizace, spisovatel, ilustrátor, herec, divadlo, režisér.
Záměry:
- Rozvoj jazykové inteligence
Cíle:
- Rozvoj řeči, ovládání jazyka, správné výslovnosti, slovní zásoby, sluchového rozlišení, slovní paměti, porozumění slyšenému
- Podpora čtenářské gramotnosti
- Vytváření základů pro práci s informacemi
Organizace:
- Představení knihy, seznámení s autorem
- Četba pohádky učitelkou, dětem učitelka vysvětlí slova, která neznají.
- Vyprávění učitelkou, děti doplňují.
- Vyprávění dětí podle obrázků i bez nich.
- Hrajeme si s pohádkou – hry, skládanky.
- Dramatizace pohádky – loutky, maňásci, převleky…
- Malování obrázku z pohádky.
- Děti mají možnost přinést svoji knihu s pohádkou z domova a představit ji ostatním, ve třídě v knihovničce mají možnost půjčení a prohlížení knihy.
Očekávané výstupy:
- Zná alespoň několik lidových pohádek.
- Zvládne ostatním pohádku vyprávět.
- Společně s kamarády zvládne lehkou dramatizaci pohádky.
- Rádo si prohlíží knihy a zajímá se o ně.
Metody hodnocení:
- Namalované pohádky
- Nahrávka dětí při vyprávění
- Fotografie z hrátek
Knihy nás provází celým rokem. Po obědě dětem čteme pohádky k danému tématu, které právě probíráme. Ve třídě bude určené místo (knihovnička), kde budou knihy k dispozici všem.
Lesní dny
Charakteristika programu:
Lesní dny probíhají na jednotlivých třídách po celý školní rok. 1x v týdnu v 8:30 hod. s dětmi odcházíme ven a vracíme se ve 12:00 hod. Dopolední program uskutečňujeme v přírodě. Snažíme se s dětmi být venku za každého počasí.
Anotace:
Jak je všeobecně známo, dnešní děti tráví mnohem více času v interiérech než dříve, a to s sebou přináší změnu životního stylu, včetně řady negativ, která se objevují. Dochází k odcizování od přírody i v souvislosti s vědecko - technickými objevy. Přitom je prokázané, že přírodní prostředí poskytuje dětem přiměřené množství podnětů, je přirozené a pro zdraví dětí nenahraditelné. To, co pro nás bylo dříve samozřejmostí, se dnes nazývá „léčba přírodou nebo zelená terapie“. Je důležité probudit u dětí aktivní zájem již v předškolním období, kdy se převážně utváří osobnost dítěte.
Záměry:
- Získání povědomí o svém okolí, utváření citového vztahu a postojů, které vedou k ochraně přírody ve svém okolí.
- Osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro pobyt v přírodě.
Cíle:
- Mít chuť dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat.
- Mít potřebu pobývat v přírodě, chovat se k ní šetrně.
- Mít povědomí o tom, že pobyt venku je součástí zdravého životního stylu.
Organizace:
1x týdně odchází p. učitelky společně s dětmi uskutečnit dopolední program do přírody. Lesní dny mají pravidla, doporučené vybavení pro děti i pro p. učitelky.
Děti jsou z MŠ vybaveny skládacími podložkami a deskami na kreslení. Učitelky mají k dispozici badatelské batohy, jejíchž součástí jsou lupy, klíče k určování, planktonku (síťka na lovení), misku, cedník, exhaustor (vysavač na hmyz pro pozorování a vypuštění zpět do přírody), pinzety, lžičky….
Doporučené vybavení pro děti:
- batoh (vhodný s bederním pasem, aby dětem při chůzi nepadal z ramen), s možností uložení mikiny a podložky na sezení (bereme z MŠ)
- obuv na delší chůzi
- pláštěnku, kterou si při dešti oblečou i přes batoh a je funkční;
- pití v lahvi, ne v krabičce; při zimním počasí termosku
- malou svačinu (sušenku)
- vhodné cibulové vrstvení oblečení – slabší vrstvy na sebe, vhodné funkční prádlo, pogumované kalhoty
- náhradní ponožky...
- při mrazu jsou dobré nahřívací polštářky do rukavic.
Očekávané výstupy:
- Zvládá půldenní pobyt v přírodě
- Chová se k přírodě ohleduplně (tak, že jsme tam pouze na návštěvě)
- Ví, co má mít v batohu, když jde do přírody na delší dobu
- Zvládá sebeobsluhu v přírodě (svačina, toaleta,…)
- Chrání se před možným nebezpečím a nepříznivými vlivy počasí
- Dokáže pomoci slabším dětem, když potřebují pomoc
- Při hře využívá přírodní materiál, zvládá jednoduché činnosti v přírodě – překonávání překážek, lezení, cvičení ...
- Sdělí učitelce svůj problém, který spolu následně vyřeší
- Dodržuje společně domluvená pravidla