Všeználek
motivační program pro předškolní děti
„Každé dítě je osobnost.“
Charakteristika programu:
Motivační nástroj ke zvládnutí všech kompetencí, které děti potřebují k dobrému startu školní docházky. Týká se všech oblastí vzdělávání předškoláka. Je určen pro děti v posledním roce roce do MŠ a pro děti s OPŠD.
Anotace:
Základem programu je intenzivnější práce s předškoláky. Během posledního ročníku ve Slunečnici mají děti více cílených aktivit, které ovlivní jejich rozvoj v oblasti tělesné, rozumové, mravní, pracovní, estetické a společenské. Cílem programu je, aby dítě nastupující povinnou školní docházku bylo připravené úspěšně zvládat požadavky a nároky spojené se vstupem do základní školy.
Záměry:
Podpora školní připravenosti a prevence OPŠD.
Cíle:
- Posílit u dětí zájem o učení.
- Získat a procvičit vědomosti, znalosti, dovednosti, poznatky a návyky potřebné pro vstup do ZŠ.
- Zvládnout start školní docházky se zdravým sebevědomím a s jistotou.
Prostředky:
- Skupinové i individuální činnosti ve třídách věnované k procvičování oblastí programu.
- 1 x v týdnu hodinový program s třídní učitelkou - pouze pro předškoláky a děti s OPŠD
- Postupné vyplňování obrázku slunečnice - reflexe
Organizace:
Program s dětmi plní paní učitelky v jednotlivých třídách v rámci všech aktivit integrovaného vzdělávání, v době spánku mladších dětí si předškoláci plní klidové činnosti u stolečků. Jednou týdně se skupina předškoláků schází (v době spánku ostatních dětí) se svou třídní učitelkou "ve Všeználku", kde plní úkoly a procvičují znalosti a dovednosti potřebné pro vstu do ZŠ.
Rodiče jsou informováni o aktivitách v daných oblastech, které s dětmi procvičujeme. Slunečnice je součástí diagnostického portfolia dítěte. Na dotazy rodičů z oblasti školní připravenosti dětí rády odpovíme, nabídneme rodičům aktivity k procvičování s dětmi.
Průběžně hovoříme s rodiči o výsledcích, o další přípravě dítěte, doporučíme nástup do ZŠ nebo možnost odborné diagnostiky v PPP nebo SPC a následný odklad školní docházky.
Metody hodnocení:
- Pedagogická diagnostika iSophi (ve spolupráci s PPP Step)
- Diagnostika dětí podle knihy – Diagnostika předškoláka
- Pozorování osobního růstu - záznam
- Vybarvování políček v obrázku slunečnice
- Vyplněné didaktické listy
- Portfolio dítěte
Konkretizované očekávané výstupy vychází z pěti vzdělávacích oblastí RVP PV:
- Dítě a jeho tělo
- Dítě a jeho psychika
- Dítě a ten druhý
- Dítě a společnost
- Dítě a svět
- znám své jméno, příjmení, věk, adresu bydliště
- mám znalosti o své nejbližší rodině
- pojmenuji dopravní prostředky, rozliším je podle místa jejich pohybu / ve vzduchu, na zemi, ve vodě /
- zapamatuji si až 5 pojmů, které byly přede mnou vysloveny /sluchová paměť /
- zapamatuji si až 5 pojmů z obrázku / zraková paměť /
- poznám, pojmenuji některá lesní zvířata, zv. ze ZOO, a rozliším několik domácích a hospodářských zvířat a jejich mláďata ( znám jejich základní vlastnosti a užitek)
- pojmenuji části lidského těla a na svém těle ukáži
- poznám a pojmenuji barvy a rozliším jejich odstíny
- správně pojmenuji roční období /jaro, léto, podzim, zima/ a určím 2 –3 typ. znaky
- vyjmenuji názvy dnů v týdnu, správně používám časové pojmy – ráno, poledne, večer
- poznám a pojmenuji základní druhy ovoce a zeleniny
- mechanicky počítám do 10
- chápu číselnou řadu v rozsahu do 6 / poznám více x méně, první poslední… /
- rozeznám a pojmenuji kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník, umím najít tyto tvary na obrázku i v prostoru kolem sebe a umím je porovnat
- chápu prostorové pojmy / vpravo, vlevo, nahoře, dole, uprostřed, za, pod, vedle.. /
- umím rozlišit hlásku na začátku a konci slova
- vytleskám zadané víceslabičné slovo, určím počet slabik
- vytvořím opaky – protiklady a zdrobněliny
- dokážu přednést básničku
- dokážu vyprávět pohádku, určit kladné a záporné hrdiny
- dokážu vyprávět krátký příběh podle obrázků
- vyprávím vlastní zážitek
- samostatně se umyji, učešu, používám záchod, toal. papír, umyji si ruce
- samostatně se obléknu, svléknu včetně rozepínání a zapínání oděvu, složím si a uklidím oblečení, boty a další věci na určené místo
- samostatně se obuji, vyzuji, zavážu tkaničky
- používám správně celý příbor
- držím správně nůžky a stříhám po čáře
- ovládám správné držení tužky ve správném sklonu
- samostatně maluji s barvami / namočím štětec, roztírám barvu… /
- nakreslím lidskou postavu i s detaily
- skládám papír podle pokynů
- zazpívám samostatně písničku
- poznám známé písně podle melodie
- projevuji zdvořilé chování a vystupování / pozdravím, rozloučím se, poprosím, poděkuji… /
- respektuji druhé / neubližuji kamarádům, ale pomáhám, když je potřeba, neposmívám se, umím se dohodnout, půjčuji hračky, rozdělím se, neberu cizí věci, ani je neničím, nelžu, nevykřikuji, nechám druhé domluvit, umím naslouchat, dodržuji dohodnutá pravidla … /
- soustředím se, samostatně splním i náročnější úkol a zhodnotím, co jsem udělal dobře x špatně, dokončím započatou práci
- ovládnu své chování / odložím splnění svých přání, utlumím vztek, zlost… /
- udržuji si pořádek ve svých věcech, uklízím po sobě hračky
- zvládnu chůzi se správným držením těla po šikmé i vyvýšené rovině
- zvládnu chůzi v prostoru mezi překážkami
- zvládnu stoj na jedné noze
- zvládnu výstup i sestup / ribstol… /
- zvládnu běh za vedoucím dítětem ve dvojicích, v zástupu, v kruhu i se změnami směru podle povelu
- zvládnu skoky snožmo s přípravou na odraz, přeskoky nízkých překážek
- zvládnu krok poskočný, cval
- lezu v podporu dřepmo v rovině, vzad, stranou, po třech /jedna paže nebo noha zdvižená /
- manipulace s míčem - vyhazuji míč do výšky a chytám, přihrávám obouruč míč a chytám, házím míč na zem a chytám, házím do dálky horním obloukem a na cíl.
Recyklohraní
Charakteristika programu:
Tento program je připraven a vychází ze Školního recyklačního programu Recyklohraní, aneb Ukliďte si svět, do kterého je naše Mateřská škola přihlášená.
www.recyklohrani.cz
Záměry:
- podpora ekologického vnímání a myšlení
Cíle:
podpora environmentální výchovy v naší MŠ
- Mít povědomí o vlivu člověka na prostředí, ve kterém žijeme - chrana x poškozování.
- Rozvoj vztahu dětí k životnímu prostředí.
- Mít osobní zkušenost a účastnit se třídění a recyklace odpadu, sběru použitých baterií a vysloužilého drobného elektrozařízení, plastových víček.
Očekávané výstupy:
- Má povědomí o významu třídění odpadu a ochrany životního prostředí.
- Všímá si změn a dění v okolí.
- Pomáhá pečovat o okolní prostředí.
- Rozlišuje aktivity, které podporují a naopak poškozují životní prostředí.
Časový rozvrh projektu si každá třída přizpůsobí v návaznosti na TVP, zájem dětí a podle potřeby. Projekt je vodítkem k činnostem, které podporují u dětí povědomí o třídění a recyklaci.
Naše knihovnička
Charakteristika programu:
Tento program se zaměřuje na předčtenářskou gramotnost, na znalost lidových pohádek.
Anotace:
Probíhá během celého školního roku, každá paní učitelka si zařazuje pohádky podle svého uvážení a zohlednění programu ve třídě. S jednou lidovou pohádkou se děti seznamují podle níže popsaného postupu.
Klíčová slova:
Pohádka, čtení, vyprávění, dramatizace, spisovatel, ilustrátor, herec, divadlo, režisér.
Záměry:
- Rozvoj jazykové inteligence
Cíle:
- Rozvoj řeči, ovládání jazyka, správné výslovnosti, slovní zásoby, sluchového rozlišení, slovní paměti, porozumění slyšenému
- Podpora čtenářské gramotnosti
- Vytváření základů pro práci s informacemi
Organizace:
- Představení knihy, seznámení s autorem
- Četba pohádky učitelkou, dětem učitelka vysvětlí slova, která neznají.
- Vyprávění učitelkou, děti doplňují.
- Vyprávění dětí podle obrázků i bez nich.
- Hrajeme si s pohádkou – hry, skládanky.
- Dramatizace pohádky – loutky, maňásci, převleky…
- Malování obrázku z pohádky.
- Děti mají možnost přinést svoji knihu s pohádkou z domova a představit ji ostatním, ve třídě v knihovničce mají možnost půjčení a prohlížení knihy.
Očekávané výstupy:
- Zná alespoň několik lidových pohádek.
- Zvládne ostatním pohádku vyprávět.
- Společně s kamarády zvládne lehkou dramatizaci pohádky.
- Rádo si prohlíží knihy a zajímá se o ně.
Metody hodnocení:
- Namalované pohádky
- Nahrávka dětí při vyprávění
- Fotografie z hrátek
Knihy nás provází celým rokem. Po obědě dětem čteme pohádky k danému tématu, které právě probíráme. Ve třídě bude určené místo (knihovnička), kde budou knihy k dispozici všem.
LESNÍ DNY V MŠ SLUNEČNICE ANEB PROČ MAJÍ DĚTI VÍCE POBÝVAT NA ČERSTVÉM VZDUCHU
Všechny děti si 1x v týdnu do školky přinesou batůžky s pitím, svačinou, podložkou a pláštěnkou. Vhodně oblečeny,
podle počasí, vyráží do přírody za poznáním, novými zážitky. K tomu nejvíce využíváme nedalekou Bažantnici.
Víte, co s dětmi udělá pobyt na čerstvém vzduchu?
- navodí pocit dobré nálady, uvolní napětí, děti se pak mnohem lépe soustředí
- otužuje a zlepšuje imunitní systém
- umožní dětem, aby poznaly své tělesné hranice
- podpoří u dětí smyslové vnímání přímou zkušeností
- je pro děti odreagováním a relaxací, v podstatě se mohou snížit i výchovné problémy, poruchy učení spojené s hyperaktivitou
- Okysličení mozku zlepšuje mozkové pochody a děti se pak lépe učí.
- Děti se učí celostně, tzv. všemi rovinami vnímání.
- Prostřednictvím rozmanitých podnětů a možnosti pohybu v přírodě si rozvíjejí jemnou a hrubou motoriku.
- Rozvíjejí si kreativitu a fantazii při využití rozmanitých přírodních jevů.
- Podpoří si vědomí sounáležitosti mezi dětmi navzájem a s živou a neživou přírodou.
- Prožijí rytmus změn ročních období a přírodních jevů.
- Seznámí se s místem a přírodním prostředím, které bude pro ně blízké a vytvoří si k němu pozitivní vztah.
- Poznají rostliny a živočichy v jejich původním životním prostředí.
- Poznají různé ekosystémy.
- Prožijí ticho a naučí se být citlivější k mluvenému slovu.
- Poznají hodnoty lesního společenství a hodnoty lidské společnosti.
- Přirozeně si posilují dětskou tvořivost a fantazii. Místo hraček děti využijí klacíky, listy, kamínky… Dětská tvořivost jede na plné obrátky, posilují se komunikační dovednosti.
- Posilují si zvládání zátěže a sebeobsluhu v nepříznivých podmínkách. Nerovný terén, nebo více vrstev oblečení částečně omezuje pohyb, ne však natolik, aby byla zátěž nepřekonatelná.
- Výhodou je menší šíření kapénkových infekcí a přirozené otužování, které venku probíhá.
- V souhrnu lze říci, že intenzivní pobyt venku je prospěšný jak fyzickému, tak duševnímu zdraví dětí.
Dodržujeme tyto zásady:
- Co si do přírody přineseš, to si taky odnes.
- V přírodě se chovej tak, jako bys byl na návštěvě.
- Choď co nejvíce pěšky, abys co nejvíce viděl.
- Buď přítelem všech živočichů.
Doporučené vybavení pro děti:
- batoh (vhodný s bederním pasem, aby dětem při chůzi nepadal z ramen), s možností uložení mikiny a podložky na sezení (bereme z MŠ)
- obuv na delší chůzi
- pláštěnku, kterou si při dešti oblečou i přes batoh a je funkční;
- pití v lahvi, ne v krabičce; při zimním počasí termosku
- malou svačinu (sušenku)
- vhodné cibulové vrstvení oblečení – slabší vrstvy na sebe, vhodné funkční prádlo, pogumované kalhoty
- náhradní ponožky...
- při mrazu jsou dobré nahřívací polštářky do rukavic.
TĚLOCVIČNA - DĚTI NA STARTU
Charakteristika programu:
Všechny třídy dochází v pravidelných intervalech do tělocvičny v Základní škole Ukrajinská, kde probíhá hodinová tréninková jednotka. Jsme součástí organizace Děti na startu. Cílem tohoto programu je, nabídnout dětem různorodé pohybové aktivity, zvyšovat u dětí úroveň pohybových schopností v čele s koordinací, správné držení těla.
Po zahřátí a rozcvičení se děti rozdělí do družstev a střídají se na jednotlivých stanovištích, kde probíhají podle ročního plánu základy gymnastiky, atletiky, míčových her a koordinační cvičení. Je to to takový „kruhový trénink“. Na závěr se děti protáhnou a relaxují. Děti si postupně zvykají na prostředí základní školy a velké tělocvičny.
Záměry:
- všestranná příprava dětí na sporty
- upevnění zdravých návyků u dětí
- zlepšení motoriky dětí
- prevence dětské obezity
Dílčí cíle:
- vypěstovat u dětí potřebu pohybu v životě
- vypěstovat u dětí radost z pohybu
- otužit děti
- seznámit dětí s nářadím a náčiním tělocvičny
- vést děti k bezpečnému chování
Očekávané výstupy:
- zvládá základní pohybové dovednosti, koordinaci a prostorovou orientaci
- zvládne být pohybově aktivní delší dobu
- nebojí se v jiném prostředí (v tělocvičně)
- chová se v tělocvičně bezpečně