Projekt EVVO - “Jak být dobrým chovatelem aneb život s domácím mazlíčkem”

Na závěr školního roku jsme pro žáky připravili projektový den nazvaný “Jak být dobrým chovatelem aneb život s domácím mazlíčkem”. Inspirací nám byly samotné děti, které v době distanční výuky nadšeně ukazovaly své mazlíčky na kameru. Pečovat o nějaké zvířátko je pro děti zábavou a probouzí v nich kladný vztah k přírodě. Zároveň však s sebou přináší určité starosti, jež vedou k odpovědnému chování a plnění povinností.

Žáci se v rámci projektu seznámili s různými druhy živočichů, které je možné chovat v domácím prostředí. Zjišťovali, jaké vybavení, krmivo a péči dané zvíře potřebuje. Posuzovali vhodnost výběru případného domácího mazlíčka ve vztahu ke svým možnostem a dovednostem se o něj postarat. Ve vyšších ročnících navíc žáci počítali finanční náklady - pořizovací cenu a výdaje spojené s chovem.

Statistický průzkum

V úvodní části projektového dne proběhl ve všech třídách statistický průzkum, který se týkal vlastních domácích mazlíčků. Z průzkumu vyplynulo, že nejběžnějšími zvířaty chovanými v domácnostech našich žáků jsou psi, kočky, akvarijní rybičky, morčata, křečci a králíci. V první desítce oblíbených živočichů se dále “umístili” ptáci (např. kanárci, papoušci), oblovky a suchozemské želvy. Přestože savci v rodinách žáků dominují (celkem je chová 570 rodin), patří i chov plazů k těm oblíbeným (82 rodin).

Zookoutek

Velký úspěch zaznamenal během projektového dne zookoutek, který vznikl v prostorách školní tělocvičny. Žáci zde měli možnost vidět níže uvedené druhy živočichů zkušeného chovatele pana učitele Petra Hataše.

Obojživelníci

  • čolek mramorovaný
  • čolek kurdistánský
  • kuňka východní

Plazi

  • chameleon jemenský
  • agama vousatá
  • želva pardálí
  • želva zelenavá

Hmyz

  • šváb syčivý

Zookoutek byl primárně určený pro žáky 1. stupně. Byl pro ně nejen zpestřením projektového dne, ale i místem, kde se díky poutavému povídání pana učitele Hataše seznámili s charakteristickými znaky těchto živočichů, s hlavními zásadami jejich chovu a dalšími zajímavostmi spojenými s jejich péčí.  Žáci měli jedinečnou možnost prohlédnout si živá zvířata, jež nejsou v rodinách tak obvyklá.  Mohli pozorovat manipulaci chovatele s živočichy a vidět, jak krmí agamu či chameleona.

Návštěva zookoutku žáků 6. až 9. tříd nebyla z časových důvodů možná, ale ani je jsme neochudili o tento výjimečný zážitek. Pan učitel ze zookoutku vysílal živě přes mobilní telefon, a tak mohla každá třída 2. stupně ve své učebně sledovat online formou to, co žáci nižších ročníků zažili a viděli na vlastní oči.

Skupinová práce

Převážnou část projektu pracovali žáci ve skupinách. Výsledkem jejich činnosti je řada zajímavých a pěkných výstupů - plakáty, brožury, obrázky, pracovní listy, referáty, prezentace, fotografie, videa a dokonce i podcasty. V závěru projektového dne pak jednotlivé skupiny představily svou práci ostatním spolužákům ve třídě. Velmi cenné bylo navíc sdílení vlastních zážitků a zkušeností s péčí o domácího mazlíčka.

Celý projektový den se nesl v klidné a příjemné atmosféře. Věříme, že si žáci tento den ve škole užili a nově získané informace vhodně využijí.

Mgr. Eva Štorková, koordinátor EVVO

Informace o projektu