Základní škola a Mateřská škola Kladno,
Ukrajinská 2447, 272 01 Kladno
telefon: +420 312 684 365
e-mail: info@14zskladno.cz
Uplatňujeme projektové učení, integrovanou tematickou výuku a podnětné prostředí ve třídě (netradiční členění třídy do tzv. center aktivit). Děti se v centrech učí navzájem od sebe, nápodobou a pozorováním, řeší problémy, komunikují. Jsou vedeny k samostatnosti a ke spolupráci. Pracujeme se sebehodnocením dítěte (např. i prostřednictvím portfolia dítěte). Za důležité považujeme zapojení rodičů do vzdělávání dětí a spolupráci na uskutečnění záměrů MŠ.
Rozdělení tříd podle center aktivit:
Pokusy a objevy, Ateliér, Dramatika, Kostky, Knihy a písmena, Manipulace, Domáctnost, Dílna, Voda - písek, Hudba, Komunikační kruh, Vaření, Zahrada s venkovní učebnou.
Věkově smíšené třídy dětem svědčí. Snažíme se o to, aby ve třídě byly zastoupené všechny věkové skupiny. Pracujeme s malými skupinami dětí. S celou skupinou dětí pracujeme pouze v komunikativním kruhu a při cvičení, kde se sejdou všechny děti. Pokud je v heterogenní skupině mladší dítě vyspělejší, přirozeně tíhne k dětem starším, zatímco ocitne-li se tam starší dítě, které ještě není tak vyzrálé, jak by se v jeho věku čekalo, může komunikovat s mladšími dětmi. Mladší děti se snáze učí od starších než od dospělých. V heterogenní skupině mají děti předpoklady k rozvoji sociálních schopností. Vedeme předškoláky, aby si uvědomili, že jsou ve skupině nejstarší, že mají nějaké povinnosti navíc. Oni si užijí úspěch ve skupině a se sebevědomím odchází do ZŠ. Mladší děti vedeme k co největší samostatnosti, aby se naučili říct si o pomoc, řešit problémy a spolupracovat. Snažíme se o to, aby děti po celou dobu docházky do mateřské školy měly svou třídu a dvě paní učitelky, které se u dětí střídají.
Dbáme na to, aby děti měly možnost co největší sebeobsluhy. K tomu je přizpůsobené i prostředí mateřské školy. Pokud si dítě neví rady, požádá staršího kamaráda, nebo p. učitelku. Děti každý den pečují o zvířátko na oddělení, samy si připravují spaní a svačiny, nalijí pití. Samozřejmostí je úklid po činnosti a dodržování pravidel třídy, které vedou k prevenci úrazu a k dobrým psychohygienickým podmínkám pro všechny děti ve třídě, podporují spolupráci, toleranci, ohleduplnost a respekt.
Obě budovy mateřské školy mají vhodnou polohu, leží na okraji města, nedaleko lesoparku
Bažantnice. Děti se mohou seznamovat s různými ekosystémy, poznávat život v lese, u vody i na poli. Aktivity s dětmi směřujeme do venkovního prostředí. Mateřská škola má
vypracovaný plán EVVO, který je součástí Školního vzdělávacího programu. Vzdělávací
nabídku se snažíme směřovat k přírodě, tradicím, zvykům a k okolnímu světu. Více pobývat
s dětmi venku. U budovy Na Růžovém poli jsou vybudovány venkovní učebny a přírodní
zahrada.
Navštěvujeme s dětmi ekologická centra – převážně Toulcův dvůr, NSEV Čabárna
Jsme členové organizací:
Mrkvička – ekologické sdružení pro mateřské školy
Recyklohraní – recyklační program „ Recyklohraní, aneb ukliďte si svět“
Máme titul “Škola udržitelného rozvoje“ 1. stupeň.
Veškeré aktivity obsahují prvky hry a tvořivosti, podněcují radost z učení, zájem dítěte poznávat nové, získávat zkušenosti a ovládat další dovednosti, a tak přispívají k rozvoji schopnosti dítěte porozumět sobě i světu, který je obklopuje.
Jsme součástí organizace "Děti na startu". Pravidelně s dětmi navštěvujeme tělocvičnu v ZŠ Ukrajinské ulici, kde mají děti všeobecnou sportovní přípravu podle ročního plánu "Děti na stratu".
Struktura hodiny:
– atletika
– gymnastika
– míčové dovednosti
– koordinace a motorika
Pohybová výchova by měla být pro děti zajímavou hrou. Cílem je potřeba pohybu i v dospělosti. Každý zdravý člověk by měl mít podvědomou potřebu pohybovat se během dne a mít z pohybu radost. Proto bychom chtěli dětem pohybové vyžití nabízet co nejvíce, aby se pohyb stal součástí jejich života.
Každý den po ranním kruhu cvičíme a snažíme se pobývat co nejvíce s dětmi venku.
U mateřské školy je dostatečně prostorná zahrada, kde mohou děti najít slunná i stinná místa. Mají prostor pro pohybovou aktivitu i relaxaci. K dispozici mají dvě pískoviště, herní prvky, možnost půjčit si odstrkovadla, hračky na písek, míče a jiné venkovní hračky. Celá zahrada je porostlá zelení. Travnatá plocha, zeleň a pískoviště jsou pravidelně udržovány.
Nabízíme: balanční míče, jógový program, rehabilitační cvičení, pohybové chvilky, pohybové hry v přírodě, dlouhé vycházky do lesa a okolí školy, využití zahrady s možností půjčení venkovních hraček, ozdravné pobyty pro předškolní děti a návštěvu tělocvičny ZŠ.
Výtvarné a pracovní činnosti přispívají k uvolnění ruky, k procvičení jemné motoriky, která je důležitá pro nácvik psaní. Děti se učí samostatně pracovat, i tvořivě myslet. Naučí se pracovat s keramickou hlínou a vyzkouší si i jiné výtvarné a pracovní techniky.
Pedagog dětem pomáhá podnítit jejich fantazii, vyvolat představy. Dětem dá prostor k hodnocení svých prací. Rodiče mají možnost vidět práce svých dětí na výstavě v dětské šatně, na chodbě nebo ve třídě.
Nabízíme: práci s keramickou hlínou, kresbu trojhrannými pastelkami, malbu temperou - hru s barvou, práci s netradičním materiálem, tvořivé aktivity s přírodninami, výrobu dárků k různým příležitostem, možnost pro děti půjčit si výtvarné a pracovní pomůcky i při volné hře.
Program je určen pro předškoláky a pro děti s odloženou školní docházkou. Cílem tohoto programu je umožnit dětem bezproblémový start školní docházky. Děti pracují v malé skupině, nebo individuálně v jednotlivých třídách. Učitelka má možnost zaměřit se na to, co dítěti dělá problémy, úzce spolupracuje s rodiči.
Proč klademe důraz na grafomotorické dovednosti? Rozvíjení grafomotorických dovedností v předškolním věku je velice důležité pro rozvoj vnímání a řeči. Je to vlastně vstupní etapa výuky psaní. Psaní a jeho poruchy se stávají problémem ve výchovně vzdělávací práci ZŠ. Lze tomu předejít včasnou a správně cílenou přípravou v předškolním věku. Nenásilnou formou, v klidném prostředí a uvolněné atmosféře se děti učí zvládat první úkoly a to jim pomůže v plynulém přechodu z MŠ do ZŠ. Rodičům nabízíme a ukazujeme náměty a možnosti pro práci s dětmi.
Základní podmínkou úspěšného výchovného působení na děti je spolupráce s rodiči, a proto usilujeme o vytváření partnerských vztahů s nimi.
Stěžejní práce s rodiči se odehrává v jednotlivých třídách. Každý den vedeme průběžný dialog o dítěti a o jeho rozvoji. Rodiče si mohou domluvit s pedagogem konzultační schůzku, na které uslyší podrobnější hodnocení svého dítěte, domluví se na řešení daného problému, který povede ke zlepšení výsledků u dítěte. Průběh vzdělávání je zaznamenán do hodnotícího listu; v první třídě MŠ po adaptaci, případně na konci školního roku, ve druhé třídě na konci školního roku, ve třetí třídě v lednu, před zápisem do ZŠ. Se závěry rodiče seznámíme na konzultační schůzce.
Rodiče mají možnost účastnit se akcí mateřské školy a pomáhat s organizací. Mohou projevit své nápady a iniciativu. Rodiče mají volný přístup do tříd a po domluvě s učitelkou mají možnost shlédnout výchovně vzdělávací činnost. Několikrát za rok jsou pořádána setkání rodičů a dětí, na kterých se rodiče lépe poznají, mají možnost něco si vyrobit, pobaví se a udělají dětem radost.
Setkání rodičů a dětí v MŠ:
Roste-li v lednu tráva, neúroda se očekává.
Svatý Timotej ledy láme, nemá-li je, nadělá je.
Partneři a projekty