Koncepce vzdělávání

Vzdělávání s prvky programu "Začít spolu"

Tento program vychází z díla Howarda Gardnera a jeho teorie mnohočetné inteligence. Uplatňujeme projektové učení, integrovanou tematickou výuku a podnětné prostředí ve třídě (netradiční členění třídy do tzv. center aktivit). Děti se v centrech učí navzájem od sebe, nápodobou a pozorováním, řeší problémy, komunikují. Jsou vedeny k samostatnosti a ke spolupráci. Pracujeme se sebehodnocením dítěte (např. i prostřednictvím portfolia dítěte). Za důležité považujeme zapojení rodičů do vzdělávání dětí a spolupráci na uskutečnění záměrů MŠ.
Rozdělení tříd podle center aktivit:
Pokusy a objevy, Ateliér, Dramatika, Kostky, Knihy a písmena, Manipulace, Domáctnost, Dílna, Voda - písek, Hudba, Komunikační kruh, Vaření, Zahrada s venkovní učebnou.

Heterogenní skupiny dětí v kmenové třídě

Věkově smíšené třídy dětem svědčí. Snažíme se o to, aby ve třídě byly zastoupené všechny věkové skupiny. Pracujeme s malými skupinami dětí. S celou skupinou dětí pracujeme pouze v komunikativním kruhu a při cvičení, kde se sejdou všechny děti. Pokud je v heterogenní skupině mladší dítě vyspělejší, přirozeně tíhne k dětem starším, zatímco ocitne-li se tam starší dítě, které ještě není tak vyzrálé, jak by se v jeho věku čekalo, může komunikovat s mladšími dětmi. Mladší děti se snáze učí od starších než od dospělých. V heterogenní skupině mají děti předpoklady k rozvoji sociálních schopností. Vedeme předškoláky, aby si uvědomili, že jsou ve skupině nejstarší, že mají nějaké povinnosti navíc. Oni si užijí úspěch ve skupině a se sebevědomím odchází do ZŠ. Mladší děti vedeme k co největší samostatnosti, aby se naučili říct si o pomoc, řešit problémy a spolupracovat. Snažíme se o to, aby děti po celou dobu docházky do mateřské školy měly svou třídu a dvě paní učitelky, které se u dětí střídají.

Samostatnost při sebeobslužných činnostech

Dbáme na to, aby děti měly možnost co největší sebeobsluhy. K tomu je přizpůsobené i prostředí mateřské školy. Pokud si dítě neví rady, požádá staršího kamaráda, nebo p. učitelku. Děti každý den pečují o zvířátko na oddělení, samy si připravují spaní a svačiny, nalijí pití. Samozřejmostí je úklid po činnosti a dodržování pravidel třídy, které vedou k prevenci úrazu a k dobrým psychohygienickým podmínkám pro všechny děti ve třídě, podporují spolupráci, toleranci, ohleduplnost a respekt.

Cíl vzdělávacího programu MŠ Slunečnice

Záměrem naší mateřské školy je snaha více se zaměřit na oblast environmentální výchovy, protože předškolní věk a pobyt dětí na čerstvém vzduchu patří nedomyslitelně k sobě. Naše mateřské školy mají vhodnou polohu pro činnosti zaměřené na environmentální výchovu - leží na okraji města, blízko Bažantnice (poznávání různých ekosystémů), školní zahrady a kolektiv nadšených pedagogů, kteří se tomuto záměru chtějí věnovat. Děti by neměly trávit čas na školní zahradě pouze v čase vyhrazeném pro pobyt venku, ale měly by mít možnost pobývat venku i při vzdělávacích činnostech během celého dne. Proto bychom chtěli výuku co nejvíce směřovat do přírody, ven - do přirozeného prostředí a za každého počasí.

Ve spolupráci s firmou Lego Production, s.r.o.  jsme vybudovali venkovní učebny, které směřují do prostorné zahrady se vzrostlými stromy. Na tuto zahradu máme zhotovený projekt "Přírodní zahrada".

Chtěli bychom dětem připravit přirozené prostředí, kde se cítí dobře, prostředí, ve kterém si čas strávený ve školce užijí a kde mohou vše, co se učí i prožít, což je pro vzdělávání dětí předškolního věku velmi důležité.

Environmentální výchova MŠ

MŠ má vypracovaný plán EVVO, který je součástí ŠVP. V budově Na Růžovém poli jsou vybudované venkovní učebny, zhotovený projekt na přírodní zahradu. Jsme zapojeni do mezinárodního programu Ekoškola. Usilujeme o získání úrovně mezinárodní Ekoškolky. Jsme členové organizací:

  • Mrkvička - ekologické sdružení pro mateřské školy
  • Recyklohraní - recyklační program "Recyklohraní, aneb ukliďte si svět"

Zúčastnili jsme se projektu Jaro ožívá od České orgitologické společnosti, chtěli bychom se zapojit do sítě Rorýsích škol.

Spolupracujeme s organizacemi:

  • Navštěvujeme ekologická centra - Toulcův dvůr, Čabárna
  • Máme titul "Škola udržitelného rozvoje"

Zabezpečení zdravých podmínek

  • Pestrá vyvážená strava - děti do jídla nenutíme, pouze nabízíme, motivujeme.
  • Respektujeme nesnášenlivost některých potravin dětmi, případně upozornění rodičů.
  • Pestrá nabídka ovoce a zeleniny každý den, porci vitamínů si děti určují samy podle chuti.
  • Pitný režim - nápoj pro děti ve třídách (při teplém počasí i na zahradě) po celý den, mají možnost výběru (čaj, voda se šťávou, čistá voda).
  • Čištění zubů před spánkem.
  • Spánek po obědě - děti s nižší potřebou spánku pouze odpočívají, předškoláci mají kratší dobu odpočinku - vstávají ke klidové činnosti.
  • Pobyt venku - využíváme školní zahradu a lesopark Bažantnici. Při lesních dnech i okolní lesy v Kladně.
  • Otužování dětí (pravidelné větrání, omývání obličeje vlažnou vodou, přiměřené oblečení).
  • Pohyb zařazujeme střídavě s klidovými aktivitami, relaxací, cvičíme dětskou jógu, docházíme do tělocvničny v ZŠ Ukrajinská.
  • Pořádáme 1x týdně lesní dny na jednotlivých oddělení.
  • Spontánní hra se během dne střídá s činností řízenou pedagogem, děti pracují v centrech aktivit.

Hravé činnosti

Veškeré aktivity obsahují  prvky hry a tvořivosti, podněcují radost z učení, zájem dítěte poznávat nové, získávat zkušenosti a ovládat další dovednosti, a tak přispívají k rozvoji schopnosti dítěte porozumět sobě i světu, který je obklopuje.

Pohybové aktivity

Jsme součástí organizace "Děti na startu". Pravidelně s dětmi navštěvujeme tělocvičnu v ZŠ Ukrajinské ulici, kde mají děti všeobecnou sportovní přípravu podle ročního plánu "Děti na stratu".

Struktura hodiny:

  • společné cvičení všech dětí
  • rozdělení dětí do skupin - forma kruhového tréninku

– atletika

– gymnastika

– míčové dovednosti

– koordinace a motorika

  • společné ukončení hodiny, hra, relaxace

Pohybová výchova by měla být pro děti zajímavou hrou. Cílem je potřeba pohybu i v dospělosti. Každý zdravý člověk by měl mít podvědomou potřebu pohybovat se během dne a mít z pohybu radost. Proto bychom chtěli dětem pohybové vyžití nabízet co nejvíce, aby se pohyb stal součástí jejich života.

Každý den po ranním kruhu cvičíme a snažíme se pobývat co nejvíce s dětmi venku.

U mateřské školy je dostatečně prostorná zahrada, kde mohou děti najít slunná i stinná místa. Mají prostor pro pohybovou aktivitu i relaxaci. K dispozici mají dvě pískoviště, herní prvky, možnost půjčit si odstrkovadla, hračky na písek, míče a jiné venkovní hračky. Celá zahrada je porostlá zelení. Travnatá plocha, zeleň a pískoviště jsou pravidelně udržovány. Snažíme se zahradu směřovat do stylu přírodní zahrady.

Nabízíme: balanční míče, jógový program, rehabilitační cvičení, pohybové chvilky, pohybové hry v přírodě, dlouhé vycházky do lesa a okolí školy, využití zahrady s možností půjčení venkovních hraček, ozdravné pobyty pro předškolní děti a návštěvu tělocvičny ZŠ.

Tvořivé aktivity

Výtvarné a pracovní činnosti přispívají k uvolnění ruky, k procvičení jemné motoriky, která je důležitá pro nácvik psaní. Děti se učí samostatně pracovat, i tvořivě myslet. Naučí se pracovat s keramickou hlínou a vyzkouší si i jiné výtvarné a pracovní techniky.

Pedagog dětem pomáhá podnítit jejich fantazii, vyvolat představy. Dětem dá prostor k hodnocení svých prací. Rodiče mají možnost vidět práce svých dětí na výstavě v dětské šatně, na chodbě nebo ve třídě.

Nabízíme: práci s keramikou, kresbu trojhrannými pastelkami, malbu temperou - hru s barvou, práci s netradičním materiálem, tvořivé aktivity s přírodninami, výrobu dárků k různým příležitostem, možnost pro děti půjčit si výtvarné a pracovní pomůcky i při volné hře.

Příprava pro základní školu

Motivační program Všeználek

Program je určen pro předškoláky a pro děti s odloženou školní docházkou. Cílem tohoto programu je umožnit dětem bezproblémový start školní docházky. Děti pracují v malé skupině, nebo individuálně v jednotlivých třídách. Učitelka má možnost zaměřit se na to, co dítěti dělá problémy, úzce spolupracuje s rodiči.

Proč klademe důraz na grafomotorické dovednosti? Rozvíjení grafomotorických dovedností v předškolním věku je velice důležité pro rozvoj vnímání a řeči. Je to vlastně vstupní etapa výuky psaní. Psaní a jeho poruchy se stávají problémem ve výchovně vzdělávací práci ZŠ. Lze tomu předejít včasnou a správně cílenou přípravou v předškolním věku. Nenásilnou formou, v klidném prostředí a uvolněné atmosféře se děti učí zvládat první úkoly a to jim pomůže v plynulém přechodu z MŠ do ZŠ. Rodičům nabízíme a ukazujeme náměty a možnosti pro práci s dětmi.

Poznávání světa kolem nás

  • průběžné pozorování přírody, počasí; seznámení s některými přírodními zákonitostmi
  • prožívání svátků a tradic
  • rozhovory v komunikačním kruhu, ranní přivítání, sdělení informací
  • výlety za poznáním
  • seznámení s městem, ve kterém žijeme
  • poznávání země, ve které žijeme
  • poznávání světa
  • návštěvy divadla Lampion
  • návštěvy umělců v MŠ Slunečnice
  • ekologické hry, třídění odpadu
  • spolupráce se základní školou - návštěvy dětí ze základní školy s programem pro své kamarády z MŠ, předání dárků k Vánocům, pomoc při organizaci Dne dětí atd.
  • preventivní programy -  patologické jevy
  • dopravní výchova
  • spolupráce s Domovem důchodců a Dětským rehabilitačním stacionářem
  • zpěv s kytarou, flétnou nebo klavírem, muzikoterapie
  • dramatizace

Spolupráce s rodiči

Základní podmínkou úspěšného výchovného působení na děti je spolupráce s rodiči, a proto usilujeme o vytváření partnerských vztahů s nimi.

Stěžejní práce s rodiči se odehrává v jednotlivých třídách. Každý den vedeme průběžný dialog o dítěti a o jeho rozvoji. Rodiče si mohou domluvit s pedagogem konzultační schůzku, na které uslyší podrobnější hodnocení svého dítěte, domluví se na řešení daného problému, který povede ke zlepšení výsledků u dítěte. Průběh  vzdělávání je zaznamenán do hodnotícího listu; v první třídě MŠ po adaptaci, případně na konci školního roku, ve druhé třídě na konci školního roku, ve třetí třídě v lednu, před zápisem do ZŠ. Se závěry rodiče seznámíme na konzultační schůzce.

Rodiče mají možnost účastnit se akcí mateřské školy a pomáhat s organizací. Mohou projevit své nápady a iniciativu. Rodiče mají volný přístup do tříd a po domluvě s učitelkou mají možnost shlédnout výchovně vzdělávací činnost. Několikrát za rok jsou pořádána setkání rodičů a dětí, na kterých se rodiče lépe poznají, mají možnost něco si vyrobit, pobaví se a udělají dětem radost.

Vzájemná spolupráce:

  • 3x ročně informační schůzka pro rodiče
  • adaptační postupy s cílem postupného přivykání dětí na nové prostředí
  • umožnění vstupu rodinným příslušníkům do prostor školy kdykoliv s možností sledování všech činností
  • společné prožívání tradičních zvyků, svátků
  • poskytování materiálů k pracovní a výtvarné výchově
  • sponzorství
  • vystoupení dětí pro rodinné příslušníky
  • možnost rodičů organizovat některé akce pro děti
  • rodiče mohou využít hodnotící denní list a dotazník a anonymně napsat svůj názor
  • v mateřské škole je zajištěn pravidelný denní rytmus a řád, rodiče mohou své děti přivádět a odvádět podle svých možností a dané situace i jindy, než v určený čas - po domluvě s pedagogem ve třídě

Tradice v mateřské škole

Setkání rodičů a dětí v MŠ:

  • keramický den, Martinské slavnosti, výroba adventních věnců, vánoční setkání s vystoupením dětí, rej čarodějnic, velikonoční jarmark, jarní sektání s vystoupením dětí, divadelní představení na zahradě MŠ s kavárnou k ukončení školního roku, tvoření s výtvarnicí....a jiné
     
  • Mikulášská
  • Návštěvy ekologickéch center
  • Karneval
  • Loučení se školáky
  • Návštěvy divadla Lampion
  • Vystoupení umělců v MŠ
  • Exkurze
  • Výlety
  • Oslava Dne dětí
  • Setkání s dětmi ZŠ Ukrajinká, návštěva našich předškoláků v prvních třídách ZŠ 
  • Návštěva Domova důchodců, DRS s vystoupením dětí

Sbíráme, třídíme, už to umíme

  • Třídíme odpad
    Ve všech třídách jsou umístěny kontejnery na sklo, papír, plast a bioodpad.
    Při vycházce si děti samy vynáší tříděný odpad do velkých kontejnerů, které jsou umístěny v areálu MŠ.
  • Sbíráme starý papír
  • 2x ve školním roce organizujeme sběr starého papíru.
  • Sbíráme vybité baterie a vyřazené drobné elektrospotřebiče
  • Sbíráme použité tonery a barvy do tiskáren
  • Sbíráme hliník