Koncepce vzdělávání

Cíl vzdělávacího programu MŠ Slunečnice

  • využití programu „Začít spolu“ ve vzdělávání dětí
  • rozšířená environmentální oblast vzdělávání
  • otevřená mateřská škola rodičům
  • spokojené rodiče a děti
  • připravené podnětné prostředí pro děti, ve kterém si společně strávený čas užijí a kde mohou vše, co se učí i prožít

Vzdělávání s prvky programu "Začít spolu"

Uplatňujeme projektové učení, integrovanou tematickou výuku a podnětné prostředí ve třídě (netradiční členění třídy do tzv. center aktivit). Děti se v centrech učí navzájem od sebe, nápodobou a pozorováním, řeší problémy, komunikují. Jsou vedeny k samostatnosti a ke spolupráci. Pracujeme se sebehodnocením dítěte (např. i prostřednictvím portfolia dítěte). Za důležité považujeme zapojení rodičů do vzdělávání dětí a spolupráci na uskutečnění záměrů MŠ.
Rozdělení tříd podle center aktivit:
Pokusy a objevy, Ateliér, Dramatika, Kostky, Knihy a písmena, Manipulace, Domáctnost, Dílna, Voda - písek, Hudba, Komunikační kruh, Vaření, Zahrada s venkovní učebnou.

Heterogenní skupiny dětí v kmenové třídě

Věkově smíšené třídy dětem svědčí. Snažíme se o to, aby ve třídě byly zastoupené všechny věkové skupiny. Pracujeme s malými skupinami dětí. S celou skupinou dětí pracujeme pouze v komunikativním kruhu a při cvičení, kde se sejdou všechny děti. Pokud je v heterogenní skupině mladší dítě vyspělejší, přirozeně tíhne k dětem starším, zatímco ocitne-li se tam starší dítě, které ještě není tak vyzrálé, jak by se v jeho věku čekalo, může komunikovat s mladšími dětmi. Mladší děti se snáze učí od starších než od dospělých. V heterogenní skupině mají děti předpoklady k rozvoji sociálních schopností. Vedeme předškoláky, aby si uvědomili, že jsou ve skupině nejstarší, že mají nějaké povinnosti navíc. Oni si užijí úspěch ve skupině a se sebevědomím odchází do ZŠ. Mladší děti vedeme k co největší samostatnosti, aby se naučili říct si o pomoc, řešit problémy a spolupracovat. Snažíme se o to, aby děti po celou dobu docházky do mateřské školy měly svou třídu a dvě paní učitelky, které se u dětí střídají.

Samostatnost při sebeobslužných činnostech

Dbáme na to, aby děti měly možnost co největší sebeobsluhy. K tomu je přizpůsobené i prostředí mateřské školy. Pokud si dítě neví rady, požádá staršího kamaráda, nebo p. učitelku. Děti každý den pečují o zvířátko na oddělení, samy si připravují spaní a svačiny, nalijí pití. Samozřejmostí je úklid po činnosti a dodržování pravidel třídy, které vedou k prevenci úrazu a k dobrým psychohygienickým podmínkám pro všechny děti ve třídě, podporují spolupráci, toleranci, ohleduplnost a respekt.

Environmentální výchova MŠ

Obě budovy mateřské školy mají vhodnou polohu, leží na okraji města, nedaleko lesoparku
Bažantnice. Děti se mohou seznamovat s různými ekosystémy, poznávat život v lese, u vody i na poli. Aktivity s dětmi směřujeme do venkovního prostředí. Mateřská škola má
vypracovaný plán EVVO, který je součástí Školního vzdělávacího programu. Vzdělávací
nabídku se snažíme směřovat k přírodě, tradicím, zvykům a k okolnímu světu. Více pobývat
s dětmi venku. U budovy Na Růžovém poli jsou vybudovány venkovní učebny a přírodní
zahrada.

Navštěvujeme s dětmi ekologická centra – převážně Toulcův dvůr, NSEV Čabárna

Jsme členové organizací:
Mrkvička – ekologické sdružení pro mateřské školy
Recyklohraní – recyklační program „ Recyklohraní, aneb ukliďte si svět“

Máme titul “Škola udržitelného rozvoje“ 1. stupeň.

Zabezpečení zdravých podmínek

  • Přátelské prostředí ve třídě - spokojenost eodičů a dětí.
  • Pestrá vyvážená strava - děti do jídla nenutíme, pouze nabízíme, motivujeme.
  • Respektujeme nesnášenlivost některých potravin dětmi, případně upozornění rodičů.
  • Pestrá nabídka ovoce a zeleniny každý den, porci vitamínů si děti určují samy podle chuti.
  • Pitný režim - nápoj pro děti ve třídách (při teplém počasí i na zahradě) po celý den, mají možnost výběru (čaj, voda se šťávou, čistá voda).
  • Čištění zubů před spánkem.
  • Spánek po obědě - děti s nižší potřebou spánku pouze odpočívají, předškoláci mají kratší dobu odpočinku - vstávají ke klidové činnosti.
  • Pobyt venku - využíváme školní zahradu a lesopark Bažantnici. Při lesních dnech i okolní lesy v Kladně.
  • Otužování dětí (pravidelné větrání, omývání obličeje vlažnou vodou, přiměřené oblečení).
  • Pohyb zařazujeme střídavě s klidovými aktivitami, relaxací, cvičíme dětskou jógu, docházíme do tělocvničny v ZŠ Ukrajinská.
  • Pořádáme 1x týdně lesní dny na jednotlivých oddělení.
  • Spontánní hra se během dne střídá s činností řízenou pedagogem, děti pracují v centrech aktivit.

Hravé činnosti

Veškeré aktivity obsahují  prvky hry a tvořivosti, podněcují radost z učení, zájem dítěte poznávat nové, získávat zkušenosti a ovládat další dovednosti, a tak přispívají k rozvoji schopnosti dítěte porozumět sobě i světu, který je obklopuje.

Pohybové aktivity

Jsme součástí organizace "Děti na startu". Pravidelně s dětmi navštěvujeme tělocvičnu v ZŠ Ukrajinské ulici, kde mají děti všeobecnou sportovní přípravu podle ročního plánu "Děti na stratu".

Struktura hodiny:

  • společné cvičení všech dětí
  • rozdělení dětí do skupin - forma kruhového tréninku

– atletika

– gymnastika

– míčové dovednosti

– koordinace a motorika

  • společné ukončení hodiny, hra, relaxace

Pohybová výchova by měla být pro děti zajímavou hrou. Cílem je potřeba pohybu i v dospělosti. Každý zdravý člověk by měl mít podvědomou potřebu pohybovat se během dne a mít z pohybu radost. Proto bychom chtěli dětem pohybové vyžití nabízet co nejvíce, aby se pohyb stal součástí jejich života.

Každý den po ranním kruhu cvičíme a snažíme se pobývat co nejvíce s dětmi venku.

U mateřské školy je dostatečně prostorná zahrada, kde mohou děti najít slunná i stinná místa. Mají prostor pro pohybovou aktivitu i relaxaci. K dispozici mají dvě pískoviště, herní prvky, možnost půjčit si odstrkovadla, hračky na písek, míče a jiné venkovní hračky. Celá zahrada je porostlá zelení. Travnatá plocha, zeleň a pískoviště jsou pravidelně udržovány. 

Nabízíme: balanční míče, jógový program, rehabilitační cvičení, pohybové chvilky, pohybové hry v přírodě, dlouhé vycházky do lesa a okolí školy, využití zahrady s možností půjčení venkovních hraček, ozdravné pobyty pro předškolní děti a návštěvu tělocvičny ZŠ.

Tvořivé aktivity

Výtvarné a pracovní činnosti přispívají k uvolnění ruky, k procvičení jemné motoriky, která je důležitá pro nácvik psaní. Děti se učí samostatně pracovat, i tvořivě myslet. Naučí se pracovat s keramickou hlínou a vyzkouší si i jiné výtvarné a pracovní techniky.

Pedagog dětem pomáhá podnítit jejich fantazii, vyvolat představy. Dětem dá prostor k hodnocení svých prací. Rodiče mají možnost vidět práce svých dětí na výstavě v dětské šatně, na chodbě nebo ve třídě.

Nabízíme: práci s keramickou hlínou, kresbu trojhrannými pastelkami, malbu temperou - hru s barvou, práci s netradičním materiálem, tvořivé aktivity s přírodninami, výrobu dárků k různým příležitostem, možnost pro děti půjčit si výtvarné a pracovní pomůcky i při volné hře.

Příprava pro základní školu

Motivační program Všeználek

Program je určen pro předškoláky a pro děti s odloženou školní docházkou. Cílem tohoto programu je umožnit dětem bezproblémový start školní docházky. Děti pracují v malé skupině, nebo individuálně v jednotlivých třídách. Učitelka má možnost zaměřit se na to, co dítěti dělá problémy, úzce spolupracuje s rodiči.

Proč klademe důraz na grafomotorické dovednosti? Rozvíjení grafomotorických dovedností v předškolním věku je velice důležité pro rozvoj vnímání a řeči. Je to vlastně vstupní etapa výuky psaní. Psaní a jeho poruchy se stávají problémem ve výchovně vzdělávací práci ZŠ. Lze tomu předejít včasnou a správně cílenou přípravou v předškolním věku. Nenásilnou formou, v klidném prostředí a uvolněné atmosféře se děti učí zvládat první úkoly a to jim pomůže v plynulém přechodu z MŠ do ZŠ. Rodičům nabízíme a ukazujeme náměty a možnosti pro práci s dětmi.

Poznávání světa kolem nás

  • průběžné pozorování přírody, počasí; seznámení s některými přírodními zákonitostmi
  • prožívání svátků a tradic
  • rozhovory v komunikačním kruhu, ranní přivítání, sdělení informací
  • výlety za poznáním
  • seznámení s městem, ve kterém žijeme
  • poznávání země, ve které žijeme
  • poznávání světa
  • návštěvy divadla Lampion
  • návštěvy umělců v MŠ Slunečnice
  • ekologické hry, třídění odpadu
  • spolupráce se základní školou - návštěvy dětí ze základní školy s programem pro své kamarády z MŠ, předání dárků k Vánocům, pomoc při organizaci Dne dětí atd.
  • preventivní programy -  patologické jevy
  • dopravní výchova
  • spolupráce s Domovem důchodců a Dětským rehabilitačním stacionářem
  • zpěv s kytarou, flétnou nebo klavírem, muzikoterapie
  • dramatizace

Spolupráce s rodiči

Základní podmínkou úspěšného výchovného působení na děti je spolupráce s rodiči, a proto usilujeme o vytváření partnerských vztahů s nimi.

Stěžejní práce s rodiči se odehrává v jednotlivých třídách. Každý den vedeme průběžný dialog o dítěti a o jeho rozvoji. Rodiče si mohou domluvit s pedagogem konzultační schůzku, na které uslyší podrobnější hodnocení svého dítěte, domluví se na řešení daného problému, který povede ke zlepšení výsledků u dítěte. Průběh  vzdělávání je zaznamenán do hodnotícího listu; v první třídě MŠ po adaptaci, případně na konci školního roku, ve druhé třídě na konci školního roku, ve třetí třídě v lednu, před zápisem do ZŠ. Se závěry rodiče seznámíme na konzultační schůzce.

Rodiče mají možnost účastnit se akcí mateřské školy a pomáhat s organizací. Mohou projevit své nápady a iniciativu. Rodiče mají volný přístup do tříd a po domluvě s učitelkou mají možnost shlédnout výchovně vzdělávací činnost. Několikrát za rok jsou pořádána setkání rodičů a dětí, na kterých se rodiče lépe poznají, mají možnost něco si vyrobit, pobaví se a udělají dětem radost.

Vzájemná spolupráce:

  • 3x ročně informační schůzka pro rodiče
  • adaptační postupy s cílem postupného přivykání dětí na nové prostředí
  • umožnění vstupu rodinným příslušníkům do prostor školy kdykoliv s možností sledování všech činností
  • společné prožívání tradičních zvyků, svátků
  • poskytování materiálů k pracovní a výtvarné výchově
  • sponzorství
  • vystoupení dětí pro rodinné příslušníky
  • možnost rodičů organizovat některé akce pro děti
  • rodiče mohou využít hodnotící denní list a dotazník a anonymně napsat svůj názor
  • v mateřské škole je zajištěn pravidelný denní rytmus a řád, rodiče mohou své děti přivádět a odvádět podle svých možností a dané situace i jindy, než v určený čas - po domluvě s pedagogem ve třídě

Tradice v mateřské škole

Setkání rodičů a dětí v MŠ:

  • keramický den, Martinské slavnosti, výroba adventních věnců, vánoční setkání s vystoupením dětí, rej čarodějnic, velikonoční jarmark, jarní sektání s vystoupením dětí, divadelní představení na zahradě MŠ s kavárnou k ukončení školního roku, tvoření s výtvarnicí....a jiné
     
  • Mikulášská
  • Návštěvy ekologickéch center
  • Karneval
  • Loučení se školáky
  • Návštěvy divadla Lampion
  • Vystoupení umělců v MŠ
  • Exkurze
  • Výlety
  • Oslava Dne dětí
  • Setkání s dětmi ZŠ Ukrajinká, návštěva našich předškoláků v prvních třídách ZŠ 
  • Návštěva Domova důchodců, DRS s vystoupením dětí

Sbíráme, třídíme, už to umíme

  • Třídíme odpad
    Ve všech třídách jsou umístěny kontejnery na sklo, papír, plast a bioodpad.
    Při vycházce si děti samy vynáší tříděný odpad do velkých kontejnerů, které jsou umístěny v areálu MŠ.
  • Sbíráme starý papír
  • 2x ve školním roce organizujeme sběr starého papíru.
  • Sbíráme vybité baterie a vyřazené drobné elektrospotřebiče
  • Sbíráme použité tonery a barvy do tiskáren
  • Sbíráme hliník